De stora byggbolagen börjar nu märka att det tar längre tid att sälja de nybyggda lägenheterna än vad det gjorde för ett år sedan. De måste ordna fler visningar och annonsera mer, samt ibland erbjuda fler tillval och i vissa projekt avgiftsfrihet.
Samtliga bolag har som krav att ha sålt minst 30-50 procent av lägenheterna i ett projekt innan det sätts igång, skriver tidningen. Minskar efterfrågan ännu mer kan det leda till att vissa projekt läggs på is. Anette Frumerie är affärsenhetschef på JM och hon säger att:
“-Det kan komma att påverka oss. Men just nu säljer vi ändå stabilt. Vi anpassar de lägenheter vi bygger efter kundernas efterfrågan. Vi gör mer effektiva lägenheter, med mindre ytor.”
Byggbolagen vill dock inte prata om en nedkylning av marknaden, utan om en “normalisering”, skriver DN.
Jagvillhabostad.nu applåderar JM som börjar bygga mindre, yteffektivare lägenheter. Vi har svårt att se att efterfrågan på bostäder skulle minska, utan snarare efterfrågan på stora, dyrare bostäder. Det är ju ändå 1,1 miljoner unga vuxna på väg ut på bostadsmarknaden nu. Det kommer sätta allt större press på marknaden.
Källa: Dagens Nyheter 24/7-08