“Bostadssituationen i våra städer hade förmodligen sett helt annorlunda ut, om våra politiker bodde som 300 000 unga vuxna i Sverige gör”
I helgen korades vinnaren av projekt 48timmar:s reklamtävling för studenter. Vinnarbidraget visar en välbekant bild, flera namnlappar som trängs på en brevlåda. Uppdraget för de tävlande i 48H var att opinionsbilda och öka medvetenheten hos läsarna i DN, Sydsvenskan och GP om bostadsbristen som ett samhällsproblem.
– “Vårt syfte är att öppna ögonen hos tidningarnas läsare, beslutsfattare och politiker. Hos de som har bostadsrätt, ett välbetalt jobb och möjlighet att investera. Namnen vi valt att placera på annonsen är namn som svenska folket känner igen, och namn på politiker vars uppmärksamhet vi vill fånga”. Sara Hed, lag 9, 48H
Liksom juryn tycker vi att vinnarbidraget verkligen lyckats med uppdraget. Vi vill tacka grupp 9 och projekt 48H för ett fantastisk arbete. Nu hoppas vi bli fler, såväl bostadssökande som bostadsägare, som engagerar sig mot bostadsbristen!